Stärk & marknadsför ditt varumärke

Det finns många sätt man som företagare kan stärka sitt varumärke på. Men innan du börjar arbeta på allvar med din branding av företaget kan det vara bra att varumärkesskydda ditt varumärke – och se till att du valt ett märke som är unikt.

Företaget Tupp reklam gör profilreklam vilket kan vara smart att använda sig av för att göra sitt varumärke synligt genom att sätta sin logga på allt från företagets interna bläckpennor och kaffemuggar till att sätta det på dekaler och flaggor att använda under olika mässor med mera. Men innan du går all in och börjar branda olika prylar med ditt företag kan det vara en god idé att först och främst varumärkesskydda ditt varumärke. Det gör du enkelt hos ansöker du om skydd hos Patent- och registreringsverket (PRV), och hos Verksamt.se får du guidning i hur du går tillväga med detta samt hittar en hel del andra värdefulla tips om hur du tar ditt företag till nästa nivå. Men börja som sagt att kontakta PRV för att skydda varumärket, i deras Guide inför varumärkesansökan kan du läsa bland annat om dessa saker som du bör kolla innan du ansöker:

  • Om ditt varumärke är unikt
  • Om det finns liknande märken Svensk varumärkesdatabas
  • Vad det finns för krav på ditt varumärke
  • Vilka avgifter och betalning som gäller
  • Hur du ska klassificera dina varor och tjänster

Tips för ett bra varumärke

Det finns många saker som ska stämma överens när du ska skapa ett varumärke, och det viktigaste är att det du väljer är unikt. Bästa tipset som Privata Affärer delar med sig av är att se till så det varumärket man registrerar innehåller ord framför figurativa inslag, att man har ett varumärkesnamn och inte en speciell bild som varumärke. Sedan om man även har en logga kan det vara en bild, men gärna att denna innehåller ord också då vi i vardagen faktiskt refererar till varumärken i ord och inte i bilder. Ett exempel som tidningen skriver är till exempel att om du ska köpa en tröja med en krokodil på så refererar du inte till krokodilen utan till vad varumärket heter, och om bilden eller figuren inte riktigt passar ihop med varandra kan du försvåra för din kund.