Rätt bemötande på arbetsplatsen

Att ett leende smittar av sig är inget nytt, men faktum är att sättet du bemöter dina kollegor på har sina för- och nackdelar. Det handlar om att vara trevlig och veta bemötandets vett och etikett.

En normal arbetsdag är åtta timmar, vilket blir 160 timmar på en månad. Det är med andra ord en stor del av den vakna tiden som du spenderar med dina kollegor. Att ha ett framgångsrikt bemötande hos dem är därför något som är betydelsefullt för både din egen och dina kollegors trivsel på arbetsplatsen. Vill du utveckla färdigheter i bemötande kan du gå in på matsdanielsson.se och ta del av en stor mängd föreläsningar om området.

Män tjänar mer på att vara trevliga

Att bli bemött på ett trevligt sätt stärker inte bara relationen mellan kollegorna, en undersökning visar att det även är en fördel för plånboken. Resultatet av studien tyder på att män som är trevliga i regel tjänar mer pengar än de som enbart besitter kompetens i sitt yrke. Är du däremot både trevlig och skicklig har du ännu större chanser att få mer i lön.

Den perfekta kollegan

Många anser nog sig själva vara idealet av en bra kollega, dock finns det brister hos de flesta även fast det kan vara svårt att upptäcka dem själv. Veckans Affärer har nämnt fem olika typer av idioter som finns på varje arbetsplats. De exempel som nämns i artikeln är hämtade från en bok som handlar om olika personlighetstyper som är påfrestande att jobba med. Utöver de personligheter som nämns i artikeln finns det även beteenden som kan störa dina kollegor, det skriver Expressen. Det innefattar allt ifrån att att måla naglarna vid sitt skrivbord till att prata politik och privatliv under arbetstid. Att vara den perfekta kollegan är kort sagt en svår uppgift och det är få som uppfyller alla krav som ställs. Det bästa och mest värdefulla du kan göra är att öva på hur du bemöter dina arbetskamrater och försöka att alltid vara trevlig.

De tre viktigaste egenskaperna för att bli en bra kollega

  • Vara trevlig mot sina kollegor.
  • Bemöt andra som du själv vill bli bemött.
  • Jobba under arbetstid och spara privata konversationer till lunchrasten.