Det här med fri frakt

Att man som företagare behöver frakta saker och ting då och då är inget konstigt, men när man arbetar inom en bransch såsom ehandel där frakt till kund är något som sker på daglig basis är det viktigt att man har bra fraktavtal med sitt fraktbolag – speciellt om man vill erbjuda gratis frakt för att locka kunderna till köp.

lastbil (2)När det kommer till att frakta saker från punkt A till punkt B kan ett företag enkelt anlita ett fraktbolag att transportera sakerna såsom företaget Frakta billigt vilka man hittar på adressen fraktabilligt.se. Men handlar det om att man ska frakta produkter från en ehandel till en kund på daglig basis krävs ett ordentligt fraktavtal, speciellt om man från ehandelns sida vill erbjuda fri frakt, vilket faktiskt kan vara en nyckel till framgång. Det är något som tidningen InternetWorld skriver om och varnar även om att när man är en liten ehandlare så kan frakten vara ett tveeggat svärd eftersom att frakten då kan bli en förlustaffär vilket innebär att det också blir viktigare att göra noggranna kalkyler för hur man tänker kring sina fraktalternativ. Något som tidningen ehandel.se skriver om är hur en annan sak som också efterfrågas är mer flexibla leveranser från ehandlaren till kunden genom att kunden ska kunna få välja hur denne vill hämta sin vara – vid dörren eller hos ett ombud.

Vem betalar när frakten är ”gratis”?

Något att lägga på minnet när det kommer till erbjudanden om att något är gratis är att inget här i livet kommer utan en kostnad, så vem är det som betalar när frakten är gratis för kunden? Det är något som man diskuterar i en debattartikel i Smålandsposten. Vad man skriver där är bland annat att det för kunden inte kostar något att få gratis frakt men att kostnaden blir för åkeriet som kör varorna då det blir den branschen som för konkurrera med låga priser istället för att konkurrera med kvalitet. Detta beror, enligt artikelns författare, på att det är butiken eller ehandlaren som står för fraktkostnaden när dessa erbjuder fri frakt vilket gör att många företagare därför väljer det billigaste alternativet.

Att tänka på om frakt

  • Kunden vill välja leveranssätt, ha flera alternativ
  • Fri frakt kan locka till köp
  • När frakten är fri är det handlaren som betalar frakten